گام در هنگ درام چیست؟ | راهنمای انتخاب گام هندپن

 

گام در هنگ درام چیست؟ | راهنمای انتخاب گام هندپن

 

یکی از مواردی که پیش از خرید هنگ درام باید بهش توجه کنید، بحث گام ساز هست. هنگ درام یا هندپن سازی نیست که بشه اون رو تغییر گام داد یا بعدا عوضش کرد، در اصل شما یکبار گام رو انتخاب میکنید و تا ابد فقط نت‌های مربوط به همون گام رو دارید.

اصولا هر هنگ درام با هر گامی که تولید میشه صدای متفاوتی رو تولید میکنه که بر اساس سبک موسیقی مد نظرتون باید اون رو انتخاب کنید، که توی این مقاله بهتون کمک میکنم بهترین گام مناسب خودتون رو پیدا کنید و با این مقوله به صورت کامل آشنا بشید. پس تا آخر همراه مجله پرنسا پن باشید ...

 

گام یا Scale در موسیقی چیست؟

 

بذارید برای پیدا کردن این مفهوم سراغ کتاب " تئوری موسیقی " اثر مصطفی کمال پورتراب بریم ...

 

گام عبارت است از صداها یا نت‌هایی که به صورت متصل، میان فاصله‌ی اکتاو قرار دارند.گام ردیفِ منظمِ صداها را نیز در بر میگیرد، مثلا گام " Do " از نت " Do " شروع شده و پس از پیمودنِ منظمِ درجاتِ پی در پی، به اکتاو یا فاصله‌ی هشتم آن میرسد.

 

اما بذارید گریزی بزنیم به تعریف وب‌سایت ویکیپدیا از گام در موسیقی ...

 

گام (به فرانسوی: gamme) توالی چند نت است که به ترتیب ارتفاع مرتب شده‌اند و گستره صوتی‌شان جمعاً دوازده نیم‌پرده متساوی یا یک اکتاو است. گام ممکن است بالارونده یا پایین‌رونده باشد، یعنی ارتفاع نت‌ها در آن به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب شده‌باشد.

در موسیقی کلاسیک گام‌ها با استفاده از نیم‌پرده‌های متساوی (بر اساس اعتدال مساوی) تعریف می‌شوند و فواصل کوچکتر از نیم‌پرده (یا ریزپرده) در گام‌های موسیقی کلاسیک وجود ندارند. در موسیقی برخی مناطق دنیا، از جمله موسیقی سنتی ایرانی، ترکی و عربی فواصل کوچکتری نظیر ربع پرده نیز به کار می‌روند.

 

تعاریف مختلفی از گام رو خوندیم، اما اینکه گام توی هنگ درام به چه معنی هست رو باید بهش بپردازیم.

 

گام در هنگ درام چیست؟ | راهنمای انتخاب گام هندپن

 

گام در هنگ درام

 

توالی مختلف چند نت که با هم دیگه هارمونی درستی رو ایجاد میکنن، توی هنگ‌درام تشکیل یک گام رو میدن. برای مثال گام رایج رِ مینور یا همون D Kurd که از نت‌های D, A, Bb, C, D, E, F, G, A تشکیل شده. این نوع چینش باعث میشه اصطلاحا نت خارج از گام یا فالش توی ساز نداشته باشیم. اما محدودیت تک گام بودن ساز هندپن چیه؟ اینکه شما فقط میتونید ملودی‌هایی رو اجرا کنید که نت‌های هنگ‌درام شما رو داشته باشه.

جالبه بدونید که عموما هنگ‌درام‌هایی که در بازار وجود دارن در گام‌های مینور، ماژور یا هارمونیک مینور ساخته میشن. اگر تفاوت این گام‌ها رو نمیدونید، گام‌های مینور صدایی غمگین، گام‌های ماژور شاد و گام‌های هارمونیک مینور صدایی شرقی و عربی طور دارن.

اگر به عنوان یک نوازنده مبتدی در نظر دارید یک هنگ درام بخرید، پیشنهاد ما به شما خرید هنگ‌درامی هست که دارای گام ماژور و یا مینور می‌باشد. به طور کلی نوازندگان مبتدی به خوبی نمی‌توانند گام‌های هارمونیک مینور و یا گام‌های حجاز را یاد بگیرند و پیش از آن، حتما لازم است تا به خوبی با گام‌های مینور و ماژور آشنایی داشته باشند.

برای راحتی هر چه بیشتر شما، نام چندتا از گام‌های محبوب در هنگ‌درام رو به علاوه نت‌ها براتون نوشتیم تا با اطلاعات بیشتر ساز مورد نظر خودتون رو بخرید. تمامی گام‌های زیر با کلید “ رِ - D ” هستند.

 

گام Kurd - Integral - Annaziska - Protus

 

این گام نام‌های مختلفی داره و یکی از زیرمجموعه‌های گام‌های مینور به حساب میاد. اگر سازی با گام “ D Kurd ” رو دیدید، نت‌های اون برابر با “ لا، سی بمل، دو، ر، می، فا، سل ” هست.

 

گام Amara - Celtic Minor

 

این گام شامل نت‌های “ لا، دو، ر، می، فا، سل ” میشه.

 

گام La Sirena

 

این گام شامل نت‌های “ فا، لا، سی، دو، ر، می ” میشه.

 

گام Aegean

 

این گام نوعی گام ماژور هست که شامل نت‌های “ فا دیز، لا، دو دیز، ر، فا دیز، سل دیز ” میشه.

 

گام Melog selisir

 

این گام هم نوعی گام ماژور هست که شامل نت‌های “ فا دیز، سل، لا، دو دیز، ر ” میشه.

 

گام Harmonic Minor

 

نت‌های این گام به شکل “ سل، لا، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا دیز ” هست.

 

گام Hijaz

 

این گام هم نوعی گام هارمونیک مینور هست که صدایی شبیه به آواهای عربی و ایرانی تولید میکنه. نت‌های این گام به شکل “ لا، سی بمل، دو دیز، ر، می، فا و سل ” هست.

 

گام در هنگ درام چیست؟ | راهنمای انتخاب گام هندپن

 

جمع‌بندی

 

سعی کردیم توی این مقاله براتون به صورت کامل گام‌ها رو توضیح بدیم، اما به صورت خلاصه و ساده شده اگر بخوام بهتون بگم؛ بهترین کار این هست که برای شروع با گام D Kurd یا E Kurd شروع کنید و باقی گام‌ها رو زمانی انتخاب کنید که توی نوازندگی هنگ‌درام حرفه‌ای شده باشید.

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید